11 Fakta Kucing Menurut Islam

Image result for cat tumblr
1. Air wudhu yang telah dijilati oleh kucing maka air wudhu tersebut masih tetap suci kerana kucing termasuk perhiasan rumah tangga yang tidak dikotori , bahkan tidak najis.

Related image

2. Sultan yang terkenal tegas dan berani dari dinasti Mamluk, Baybars Al Zahirs ternyata sangat menyayangi kucing, bahkan Sang Sultan membuat taman - taman khusus bagi kucing.

Related image
3. Nabi Muhammad SAW memiliki seekor kucing yang diberi nama Mueeza, ia selalu mengiau ketika mendengar azan, suaranya seolah-olah terdengar seperti mengikuti lantunan suara azan.

Image result for cat tumblr
4. Isteri Rasulullah SAW yang bernama Siti Aisyah sangat menyayangi kucing dan merasa amat sedih serta kehilangan pada saat ditinggal pergi oleh si kucing.

Image result for cat tumblr
5. Setiap kali Rasulullah saw menerima tetamu, beliau selalu menggendong kucing kesayangan beliau yang bernama "Mueeza" dan meletakkannya di atas paha.

Related image
6. Rasulullah SAW pernah memotong jubah beliau pada bahagian lengan yang masih ditiduri seekor kucing hanya karena tidak ingin membangunkannya.

Related image
7. Dalam sebuah hadith yang sahih, dikisahkan tentang seorang wanita Himyariyah Israiliyah yang dihukum seksa neraka kerana tidak pernah memberi makan kucingnya, dan tidak pula melepaskan kucingnya untuk mencari makan sendiri. Kalau korang ingin lebih tahu ceritanya silalah google.

Image result for cute cat tumblr
8. Kaum sufi percaya bahawa dengkuran nafas kucing memiliki irama yang sama dengan dizikir kalimah Allah.

Image result for cute cat tumblr
9. Para dokter muslim zaman dulu menjadikan kucing sebagai terapi untuk penyembuhan tulang melalui dengkuran suaranya yang setara dengan gelombang sebesar 50 hertz. Sehingga dengkuran tersebut menjadi frekuensi optimal dalam menstimulasi pemulihan tulang.

Image result for cute cat tumblr
10. Abdurrahman bin Sakhr Al-Azdi, mendapatkan julukan Abu Hurairah (bapak para kucing jantan) karena kegemarannya dalam merawat dan memelihara berbagai kucing jantan dirumahnya.

Image result for cute cat tumblr
11. Penghormatan untuk kucing oleh Para Tokoh Islam, pada abad 13 rupa kucing dijadikan sebagai ukiran cincin khalifah bahkan termasuk porselin dan mata wang. Tidak itu saja, didunia sastera banyak penyair yang tidak ragu untuk membuat sebuah syair bagi kucing-kucingnya kerana telah menjaga buku-buku sang penyair daripada gigitan haiwan seperti tikus dan serangga.

Okay tu jelah faktanya. Banyak lagi sebenarnya fakta2 tentang kucing ni yang orang tak tahu sangat. Jadi jangan takut untuk dekati dan memahami kucing. Peliharalah kucing sebab ianya tersangat best (pengalaman sendiri).   

16 comments:

  1. nice info..tq singgah blog kiter..

    ReplyDelete
  2. saya suka kucing dan kucing di atas tu sangat comel!!!!!! hehehe.

    ReplyDelete
  3. masyaAllah, great info hehe thanks for sharing :)

    ReplyDelete
  4. Kuching is ohsem! Tq for sharing ^^

    ReplyDelete
  5. nica blog, singgah balik yee dan followback :) btw please watching my video https://www.youtube.com/watch?v=DepsJ0G3Fhc dont forget like comment and subscribe , thank you :)

    ReplyDelete
  6. singgah sini :D saya takut kucing :(
    mellyacrayola.blogspot.my

    ReplyDelete
    Replies
    1. hai..knp takut?:( kucing comel la hehe

      Delete
  7. kucing saya baru mati ahad lepas, rsa sedih sgt sebab skrg kalau panggil nama dia tak dak dia nak bunyi meow dah

    ReplyDelete
    Replies
    1. hmm.. sy faham perasaan awk. samalah, kucing sy baru je meninggal sebab ada ketumbuhan :(

      Delete

Pocket full of sunshine :)